Samen meer Cognos kennis

Column: Cognos Analytics: de gebruiker centraal!

Door: Lukas Hempenius, Business Consultant van Axians

Eind oktober heeft IBM haar nieuwste Business Intelligence oplossing Cognos Analytics aangekondigd. In mijn vorige blog heb ik mijn eerste indruk van Cognos Analytics met jullie gedeeld en heb ik de functionaliteit van een aantal modules uit Cognos Analytics beschreven. In deze blog ga ik dieper in op de gebruiksvriendelijkheid van Cognos Analytics, want hierin heeft IBM enorme stappen gezet. De compleet nieuwe ‘Web-based Experience’ zorgt namelijk voor een unieke gebruikservaring. Dit maakt Cognos Analytics dan ook tot een zeer gebruiksvriendelijke en easy-to-use BI oplossing.

Column: Wordt elke BI'er een Data Scientist?

Door: Isaac Shawky (Passionned Group)

Uitstervend ras

Het traditionele beeld van Business Intelligence (BI) is dat van een “club rapportenbouwers”, zoals een klant van mij dat recentelijk heeft verwoord. Vanuit dat traditionele beeld is het profiel van de typische BI adviseur ontstaan. Een handige en bekwame rapportenbouwer weliswaar, die vooral veel kennis heeft van tools, methoden en technieken, en zich soms ook bemoeit met het verzamelen van de business requirements van zijn klanten. Bij veel traditionele bedrijven en organisaties rapporteert de BI-afdeling dan ook nog steeds aan een hoofd IT.

Column: Een nieuwe Cognos versie: Cognos Analytics

Door: Lukas Hempenius, Business Consultant van Axians

Cognos 7, Cognos 8, Cognos 10, Cognos 10.2 Cognos 10.2.2 en dan nu Cognos Analytics! Al enige tijd was bekend dat er een nieuwe versie van IBM Cognos aan zat te komen. Begin 2015 waren er al geluiden te horen over mogelijke nieuwe functionaliteiten die in Cognos verwerkt zouden gaan worden. De laatste tijd werden we voornamelijk getrakteerd op screenshots en demo’s, maar nu is het moment dan eindelijk daar dat IBM er officieel mee naar buiten treedt: de nieuwste versie van Cognos! In deze blog deel ik graag mijn eerste indruk van Cognos Analytics met jullie en lees je meer over de nieuwste features.

Column: Self Service BI – Begin nu! Maar met beleid…

Door: Linda Tuerlings, Consultant BI bij Impact Information Management B.V.

Self Service is een van de snelst groeiende trends. Kijk maar eens naar ons dagelijks leven waarin we met de zelfscan de boodschappen doen in de supermarkt of hoeveel bankzaken we met de app op onze mobile devices kunnen regelen. Ook luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden transformeren in servicepleinen waar we volledig geautomatiseerd zelf onze koffers kunnen inchecken of met ons paspoort en ticket door de geautomatiseerde zelfscan douane kunnen gaan.

Column: Voorkom irritatie bij slechte performance

Door: Engelbert Wijnhoven, BI-Adviseur

Lange draaitijden van rapportages kunnen soms echt vervelend zijn voor het imago van Cognos. Afhankelijk van het aantal gebruikers, hoe vaak het rapport gebruikt wordt en wanneer het rapport geleverd moet worden is het noodzakelijk om er iets aan te doen. Een kleine business case van een rapport wat 1000x wordt gebruikt per dag met een draaitijd van 30s naar 15s is al een besparing van 4 uur per dag. Als je daar een gemiddeld uur tarief aan hangt met berekening per jaar krijg je als snel iets voor elkaar!

Column: Eyecandy of mindfood?

Door: Marco Boekelo Centennium

Is jou bij het ontwikkelen van een dashboard ook wel eens gevraagd om een spectaculaire visualisatie te ontwikkelen? Iets wat er flashy uitziet, duidelijk in het oog springt. Het dashboard moet namelijk indruk maken. Het dashboard krijgt dan grafische thermometers en metertjes, mooie kleuren, foto’s of animaties.