Samen meer Cognos kennis

Column: Eyecandy of mindfood?

Door: Marco Boekelo Centennium

Is jou bij het ontwikkelen van een dashboard ook wel eens gevraagd om een spectaculaire visualisatie te ontwikkelen? Iets wat er flashy uitziet, duidelijk in het oog springt. Het dashboard moet namelijk indruk maken. Het dashboard krijgt dan grafische thermometers en metertjes, mooie kleuren, foto’s of animaties.

Eyecandy dus.

eyecandy of mindfood afb 1

Eyecandy vermaakt onze visuele waarneming: Eyecandy trekt visueel de aandacht puur om aandacht te trekken. Maar eyecandy helpt niet bij de interpretatie van de informatie  van een visualisatie. Eyecandy vertroebelt dit beeld door juist de visuele aandacht te trekken naar de verkeerde dingen.

Wanneer mag eyecandy wel? Bij een sales-presentatie kan een visueel sterk beeld de aandacht trekken en deze kortstondig vasthouden. De eyecandy moet de aandacht trekken, het ondersteunende verhaal van de sales-presentatie trekt de mensen over de streep.

Mindfood is wat we nodig hebben voor een heldere visualisatie. Mindfood voedt ons brein.eyecandy of mindfood afb 2

Een dashboard moet bij elke raadpleging informatie overzichtelijk weergeven. De informatie komt het best tot z’n recht als deze visueel rustig tot je komt. Mind-food ondersteunt het inzichtelijk maken van informatie voor de eindgebruikers. Mind-food zorgt ervoor dat het brein de informatie eenvoudig kan verwerken. De ogen maken het voor onze hersenen mogelijk rustig de informatie te verwerken.

Wat een informatieanalist/dashboardontwikkelaar moet doen in de startfase van een ontwikkeltraject is de eindgebruiker helpen met de bewustwording rond eyecandy en mindfood. Maak eindgebruikers bewust van de kracht van een

heldere visualisatie. Veel mindfood, en geen eyecandy. Hiermee wordt een heldere en informatieve visualisatie ontwikkeld die informatie helder overbrengt. Met enkele eenvoudige regels, kan een informatieanalist/ontwikkelaar de eindgebruiker adviseren over wat helpt bij informatieoverdracht. Hoe ziet zo’n visualisatie met mind-food eruit? Rustig en overzichtelijk. Denk zelf eens aan het dashboard in je auto en vraag je af wat maakt dat je snel de informatie tot je neemt. De auto industrie had ons zoveel meer ‘onder de motorkap’ informatie kunnen geven, maar dit is niet nodig voor de besturing van onze auto. Aan jou de uitdaging om de eindgebruiker te helpen.

Eenvoud boven extravagantie. Mind-food boven eye-candy.

 

Marco Boekelo