Samen meer Cognos kennis

Column: Cognos Analytics: de gebruiker centraal!

Door: Lukas Hempenius, Business Consultant van Axians

Eind oktober heeft IBM haar nieuwste Business Intelligence oplossing Cognos Analytics aangekondigd. In mijn vorige blog heb ik mijn eerste indruk van Cognos Analytics met jullie gedeeld en heb ik de functionaliteit van een aantal modules uit Cognos Analytics beschreven. In deze blog ga ik dieper in op de gebruiksvriendelijkheid van Cognos Analytics, want hierin heeft IBM enorme stappen gezet. De compleet nieuwe ‘Web-based Experience’ zorgt namelijk voor een unieke gebruikservaring. Dit maakt Cognos Analytics dan ook tot een zeer gebruiksvriendelijke en easy-to-use BI oplossing.

 1Cognos Analytics de gebruiker centraal

Overal en altijd toegankelijk

IBM heeft Cognos compleet vernieuwd en gebruiksvriendelijkheid staat in Cognos Analytics centraal. Dat begint al met het feit dat Cognos Analytics altijd en overal toegankelijk is. Zo is Cognos Analytics apparaatonafhankelijk te gebruiken, de oplossing werkt op een iPad namelijk exact hetzelfde als op een PC of Laptop.

Eenvoudig en overzichtelijk navigeren

Gebruikers kunnen in Cognos Analytics eenvoudig door mappen bladeren. Met een klik op de knop vouwt een map zich open. Vergeleken met de vorige versie van Cognos is het hierdoor veel makkelijker om naar een andere map te navigeren. Bovendien heeft een gebruiker altijd zicht op waar hij zich in de mappenstructuur bevindt.

2Cognos Analytics screenshot 1
Wat daarnaast enorm helpt bij het overzichtelijk navigeren, is het feit dat IBM er voor gekozen heeft om eigenschappen/functionaliteit die je af en toe nodig hebt wat dieper in de oplossing te ‘verstoppen’. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor relevante mappen en rapporten en is de kans kleiner dat gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Door een overzichtelijke interface, met de belangrijkste functionaliteit binnen handbereik, aan te bieden zet IBM een belangrijke stap in gebruiksvriendelijkheid.

Zoeken van rapporten

Rapporten zijn in Cognos Analytics snel en eenvoudig terug te vinden. Het omslachtig op zoek moeten gaan naar rapporten via de zoek-functie, of het door verschillende mappen klikken om bij een rapport te komen is hierdoor verleden tijd. Zoeken binnen Cognos was altijd al mogelijk, maar dan moest wel de indextaak ingesteld zijn om de resultaten te verzamelen. Het instellen van een dergelijke taak is nu niet meer nodig. Cognos Analytics indexeert automatisch alles wat beschikbaar is. Zoeken doe je door heel eenvoudig op ‘Search’ te klikken, waarna de lijst met resultaten al typend wordt gevuld. Het filter helpt gebruikers om specifiek te zoeken naar bijvoorbeeld rapporten of packages. Al met al maakt dit het terugvinden van de juiste content een stuk eenvoudiger.

3Cognos Analytics screenshot 2

Snel schakelen tussen geopende rapporten

In Cognos Analytics is het mogelijk om snel te schakelen tussen geopende rapporten. Rapporten worden namelijk in één en hetzelfde venster geopend. Degenen die inmiddels ervaring hebben met Watson Analytics zullen de nieuwe interface herkennen. Er is één centrale knop waarmee de geopende rapporten overzichtelijk terug te vinden zijn. Hiermee blijf je altijd binnen dezelfde omgeving en is het schakelen tussen geopende rapporten stukken gebruiksvriendelijker.

Meest recente rapportages

Een andere belangrijke nieuwe feature in Cognos Analytics is de ‘Recent’ knop. Onder de recent knop zijn de rapporten terug te vinden die een gebruiker recentelijk heeft bekeken. Zo heeft een gebruiker iedere keer als hij inlogt direct de voor hem meest relevante rapporten tot zijn beschikking.

Zelfstandig rapporten aanpassen

In de huidige versie van Cognos kunnen reguliere gebruikers relatief kleine aanpassingen in bestaande rapportages niet zelf aanpassen. Wij denken dan aan het filteren van een niet relevante waarde of het aanpassen van een berekening. Als gebruiker ben je vaak aangewezen tot het maken van een export naar Excel. Het alternatief is naar de BI-afdeling stappen om daar de wijziging door te laten voeren. Hiermee wordt ICT echter teveel en eigenlijk onnodig belast. Kortom, een hoop moeite om datgene voor elkaar te krijgen wat zo simpel zou moeten zijn.
In Cognos Analytics krijgen gebruikers veel meer vrijheid om zelfstandig kleine wijzigingen in rapportages door te voeren. Wil je bijvoorbeeld een berekening toevoegen, een andere sortering gebruiken of een lijst in plaats van een grafiek, de gebruiker kan het allemaal zelf! Als een gebruiker de rechten heeft om het rapport te overschrijven, dan kunnen wijzigingen direct worden opgeslagen. De wijzigingen worden vervolgens voor iedereen binnen de organisatie doorgevoerd. Heeft een gebruiker deze rechten niet, dan kan hij het rapport in zijn ‘My Content’ opslaan.

Gebruiker centraal

Al met al kunnen we concluderen dat IBM de gebruiker in Cognos Analytics centraal zet. Alle wijzigingen en verbeteringen zijn erop gericht om het de gebruiker eenvoudiger te maken en zijn zelfstandigheid te vergroten. Hierdoor wordt de drempel om met Cognos Analytics aan de slag te gaan een stuk lager. Daarnaast speelt IBM met Cognos Analytics uitstekend in op het Self-Service BI concept. De IT-afdeling wordt hierdoor ontlast, maar tegelijk is Cognos Analytics nog steeds het robuuste en betrouwbare systeem waarmee ook IT nog prima zijn hart kan ophalen.